Tuesday, September 29, 2009

stories mories about raya

hari ni br ader mood nak bercerita psl raya yg lepas...ekekeke..

tahun ni tahun pertama ammar dpt beraya...tahun lps masih dlm perut mamanya..hehehe...so segala persiapan byk bertumpu pd ammar.(actually brg2 mama dh siap awal2 lg.bj ry dh siap sblum puasa la..tq mak mertuaku...ekekeke..)..cume brg2 papa j last min.biaser la laki..tk perlu tergesa2.seluar bj melayu pun siap mlm ry..hehehe...

brg2 ammar officially beres semnggu sblum ry.Kami berdua,papa n mama shopping sakan beberapa jam sblum bertolak blk k kb.Mmg aku pulun habis la tahun ni.Semnggu nak ry dah balik kg.dpt berpuasa smnggu kt kg.Mmg best sgt.hihihi..Member2 opis sumer terkejut sbb aku apply cuti awal sgt.Approve plk tu..hahaha..mmg syok blk awal.jln tk jem lgsg..lengang j...aku n ammar tenang j tdo dlm kete time husband duk pulun driving..hehehe...shopping punya psl kul 4 br boleh bertolak blk.n kul 11pm smpai umah husband.penat eh shopping kt kl time bln pose.manusia ramai tk hengat.seb baik tk bwk anak bujangku.Ku tumpangkan dier kt nursery kt umah adeq,tmn melawati.Elok j dier duk kt nursery tu...hehehe...

oh ya,sblum bercriter lanjut psl ry,nk story skit pasal hari2 terakhir puasa tahun ni...Last puasa,abg ku ajak berbuka ramai2 kt luar.Kul 12pm nak book tmpt,sume dh full.mak aih..biar betul...dh 3,4 restoran kami masuk,sumenyer buat kami frust.Last tmpt kami g,dh tawakal sgt dh ni,kami cuber nasib kt 4season.Alhamdulillah rzk kami kt situ.Dpt makan sdp2,org belanja lak tu..ekekeke...

Ammar tkleh duk diam..mata sibuk melilau tgk mknanan..


org yg bertanggungjawab membayar makanan kami pada hari last puasa


sapa yg kalut sgt nih..hihihi


sabar menanti waktu berbuka puasa

seperti tahun2 yg lepas,pg ry pertama,kami beraya di rumahku.mcm nmpk tak aci kan..tiap2 tahun berpg ry kt umahku..ekekeke...tp itu persetujuan kami suami isteri.Dsbbkan rumah husband org dtg ramai sgt.dr pg-mlm,so kitorg decided duk umah aku dulu la..sbb kalo dr pg kt rumah dier,nmpk gayanya smpai k mlm la tk dpt blk k rumah ku...seb baik husband memahami..hehehe...

ry tahun ni tk bape meriah sgt la sbb 3 org kakak2 ku beraya di rumah mentua msg2..dorg b3 la yg punya anak ramai...12 org anak buah tkder ms ari ry..so bygkanlah sunyinyer raya tanpa suara mereka tu sume..kalo tak,suara bdk menangis la,gelak la..bergurau senda la,menjerit la..ekekeke...tp kami cube juga menceriakan suasana.Cube juga menceriakan ibu tersyg.Sbb kami sume tau,mama cube menceriakan drnyer sdr.Dr riak mukanya,aku tau,cerianya hanya pura2..Aku tau mama masih menangisi kehilangan anak bongsunya. Tambah2 hari ry..lg la terasa.

Tahun ni aku tk dpt semayang ry di masjid.Apa nak buat,anak masih kecil.siapkan rumah j lah ngan kakak ipar n adeq pompuanku.Kalo tak,aku lah yg menemankan mama g masjid.rutin keluarga ku,pg2 ry sebelum g semayang ry,kami sumer makan sekeluarga.tp tahun ni macam serba tk kena.masing2 turun mkn sdr2.husbandku awal2 lg dh kelaur rumah sbb nak amik adeqnya yg baru sampai dr johor kt st bas.so yg mkn hanyalah abah n adeq iparku..abg ku turun lmbt,so mkn sdr2...aiseh...

dah habis semayang ry,kami sumer bersalam-salaman dan bermaaf-maafan.time ni aku cuber kontrol.salam mama n abah sambil tersenyum,sdgkan hanya tuhan yg tahu, betapa sedehnyer aku melihat wajah mama yg diselubungi kesedihan tu...bersabar la byk2 mama...kami sume pun rindukan adeq..
mintak ampun salah silap

abahtok bersama cucu yg baru tahun ni nak beraya

papa lak yag mintak ampun

amalina bersama putera sulungnya, afie zikri


dah habis bersalaman ,kami beramai2 k kubur.melawat kubur adeq tersayang,adeq yg selalu dirindui...terasa sayu sgt ms kt kubur.Terasa sgt2 kehilangan adeq.Kalo tak,pg2 ry dgr suara dier j lah menyakat anak2 buah..ya allah..aman damaikanlah dia di sana....

Tahun ni lewat sgt ku balik rumah mentua.lps zuhur br balik.sbbnya aku tk sdp ati.balik dr kubur,mama dmm.panas sgt badanyer..siap berselimut bagai.masa g berhari ry rumah mak sedara pun,mama tk dpt ikut.aku tau dmmnya sbb mcm2.sian mama....ikutkan hati,tak sggp tinggalkan mama tp apa nak buat..tanggungjawab pada keluarga husband ttp ada.lps ku pastikan keadaan mama ok,br ku balik rumah husband.dh ptg skit,abg blik bwk mama k klinik.seb baik ader gk klinik yg bkk ms ry.hihihi...

ry k2,berjalan2 k rumah sedara mara husband.mlm plk g knduri kwn lamaku nazz...kawen gak akhirnya ko ye nazz..ekekeke..congratulation ye nazz...awal2 ammar ok lg.tp dh kul 9pm++,dier dh mual resah gelisah.maklumlah ms tdonya dh berlalu.puas husband duk layan2 dier.aku tau dier nk menetek.isshh..segan la plk nak bf dpn2 org ramai gitu..public betul tu..ekekek..so aku cpt2 jumpa nazz,tangkap gmbr n balik rumah.tk bwk pun ammar n husband nek pelamin... ekekeke....lgpun husband sah2 la tnak..kontrol macho la konon..hahahaha...

encem ak ank mama ni?


c tecik ni dh stat meragam nak tdo..hehehe

hari ry k3,majlis akikah ammar..penat woo..org dtg tak berenti.dr pg-mlm.hari tu jgk k'cik wt majlis semayang hajat sempena naek rumah baru.dsbbkan rumah aku org ramai tak benti dtg,tk dptlah aku g umah k'cik..samalah die rpun tk dpt dtg rumahku...adil n saksama... ekekeke... gmbr2 tk sempat nak snap..bz melayan ttamu n anak bujang..

raya k6,kami dah bertolak blik k banting.terpksa balik awal sbb nnti husband nak patah balik kb lk.kalo balik sabtu,sian husband,penat ulang alik...sepanjang balik bnting,sama mcm time blik kg.ammar ok.tdo j dlm kete.bgn pun time nak mnyusu j.main2 skjp,tdo blik.syg anak mama.....hehehe

wpun dpt berhari ry lama d kg,tp masih tk puas berhari ry la..tak byk rumah yg dpt g.umah2 yg pnting j.apa nak buat,bz ulang alik umah hsband-umah sdr..ekekek...lgpun ry tahun ni,rmai lak yg buat mjlis kwen.so pg knduri kwen j lah...cam pelik lak ry tahun ni..ramai yg kwen time ry.agaknya tak sabar nk berhari raya ngan husband kot..ekekek...

apepun,ry membawa berbagai2 pengertian kpd setiap insan.bg aku..ry lah ari kiter boleh berjumpa sdr mara n bermaafan..ry jgk ari kemenangan kerana dpt berpuasa dlm bulan ramadhan...dan aku sgt2 gumbira sbb aku tk plu gnti pose taun ni...dpt puasa penuh tu...horeeeyyy!!!

No comments: