Friday, December 12, 2008

hari raya aidiladha

Hari Isnin yg lepas(8/12/18), semua muslim dan muslimat menyambut perayaan Aidiladha.Taun ni kali k-2 aku menyambutnyer bersama hubby.Tp taun ni tk sama ngan taun lps sbb taun lps aku menyambut bersama keluarga mertua j disbbkan parents ku ke Makkah menunaikan fardhu haji.Dan ahli keluargaku yg lain menyambut Hari Raya di Kuala Lumpur. Jd ms dihabiskan kt umah mertua j lah.Lg satu kelainannyer,rumahku sunyi dr suara arwah adeqku.Kalo tak,suara dier la yg paling bising pagi2 ry tu...

Familiku pun dh hilang semangat nak beraya. Especially mama n abah. Msg2 nak sorokkan perasaan sdr tp kitorg sebagai anak2 sedar perubahan mereka. Semua persiapan ala kadar sahaja.Mama just sediakan ns impit. Aku n kakak pun tk teringat nak sediakan kek ataupun kuih-muih lain. Rasa mcm sumernyer serba kekurangan. Pagi2 ry lepas solat sunat ry, ahli keluarga semuanyer k kubur arwah,tp aku tk sempat sbb aku kt umah mertua.aku balik umah j,sumer org dh balik dr kubur.Tkpelah,aku sedekahkan yasin dr rumah j la.

Plan raya asalnyer,aku beraya pg2 kt umah mertua then dlm kul 11,aku balik umah tanpa hubby coz dier kne setelkan korban kt umah dier dlu.Aku tk kisah pun balik sorg2,dr tk dpt blik lgsg kan.Tup2 ms nak korban tu,dier suh aku tggu dier sbb dier nak tolong bapak aku lak.Dier ckp kt umah dier dh ramai pembantu,tp kat umah aku tkder yg pandai sgt.So dier prefer setelkan lembu kt umahku.Aku mmg sronok la.Dari aritu aku dh pujuk dier tp tk jln.Last2 dier yg offerkan dr..alhamdulillah..hehehe...

Balik beraya,aku tumpang wan(hubby's cuzzy) tp balik banting balik,aku beli tiket bas j.Nak book flight,mahal sgt la plk.Lgpun bulan lps dh beratus2 abih kt tiket flight, so bulan ni kne bdget skit tang tiket nih. Tp malang betui nasebku, bas rosak. 15jam 1/2 aku dlm bas yg sptutnyer mkn ms 8 jam j.Dari lipis- KL,bas jalan ngan gear 3 j.Punyerlah pelan,rs mcm aku duk atas blkng kura2 jerk.abis skit segala urat saraf n tulang buntut.Huhuhu..Menyesal betul aku naek bas. Kalau tau gini,mmg aku sggup berabis nek flight la. Sian baby,mesti tk selesa. Sampai skrg pun aku sakit pinggang.Huhuhu...Pukul 12.13pm br sampai Putrajaya,mmg selamat la tk g kje.Aku just tdo j kt umah kak long sepanjang ari.

Semalam blk Banting awal sbb K'nor wt Besday Party tuk Husna. Dah lama dier duk plan,akhirnyer jd wt gak.Myb K'nor wt mkn2 sempena dier dh nak pindah kot..wallahualam..hehehe...K'Nor mntk tolong aku mskkan speggeti.Dier dh tmpah mknan2 lain ngan pengasuh Husna,juz nak tambahkan mknan yg ader j.So aku suh la dier bli brg2 tu sbb aku mmg tk sempat nak beli.Besday present tuk Husna pun tk sempat lg nak beli.Tggula Husna nak pindah nnti br aku bg.Hikhikhik..Last tetamu yg dtg is our opismate,Kak Ecah. She came with her husband n son. Lps sumer org dh balik,sesi mengemas la plk.Aku tk mampu nak kemas byk2.Badan dah skit sgt2.Terasa mcm urat dah bersimpang simpul..hikhikhik.So aku capai yg mana termampu j.K'nor setelkan sumer skali mlm td gak.Sori K'nor coz can't make it.Tdo mlm td mmg tk hengat la.Rs mcm tk tdo 2,3 mlm jerk.Terbabas terus.Seb baik smpat dtg kje walaupun lambat..ekekeke....



No comments: