Wednesday, May 6, 2009

Tagged by mummy-miqhael

Tag Sebelum & Selepas (nyatakan 5 perkara sebelum & selepas)..

1) Sebelum habis belajar
buat degree kat UKM..byk pengalaman hidup yg aku dpt ms kt u.Jumpa ramai kwn2 yg sekepala n ader gk yg tk sebulu.Tp itulah rencah hidup kan...Kalo sumenyer best,tkderlah pengajaran kan...Time belajar la aku enjoy and tak luper lakarkan perjalanan untuk kehidupanku skrg.Zaman nakalku di tahap maksimum.Tp tkderlah sampai melampaui batas. Mujurnyer di kalangan aku,insan2 yg tak menyesatkan.Time enjoy,sumer enjoy..Time belajar,sume tekun..N sekarang sume temanku berjaya mengikut acuan masing2.. Alhamdulillah..

Selepas habis belajar
alhamdulillah aku abis dah blaja..konvo September 2005..sempat gak merasa jd penganggur tp tk lama.Dpt keje sblum konvo.1st keje gaji rm600 j.Sempat 3 bulan keje,abih kontrak,keje sambilan kt Kem Kesihatan,Putrajaya for about 3months gak.Pastu benti keje sbb dapat keje lebeh bagus kt Qdees.Setaun setengah kt Qdees,aku quit sbb dpt keje gomen kt Kolej Komuniti Kuala Langat.Masih lg keje kt situ sampai skrg.Tgh tunggu pertukaran ke Kelantan...Dh lama sgt idup berasingan ngan husband.Tambah2 skrg dh ader bby,tk sabar rsnyer nak balik keje kt kg..Huhuhu..Oh ya,aku kawen pada 2.6.2007...2 taun selepas aku grad.

Walaupun dah abis belajar,still kontek ngan kwn2 ms kt u dulu..Walaupun dah tak serapat dulu sbb masing2 dh ader kehidupan sdr.Jnji tk ilang terus...

2) Sebelum kahwin
Aku kwn ngan husband selama 2 taun b4 couple...n amik ms 1taun++ b4 kwen..Sblum kwen,asik gaduh j..tp gaduh2 manja la..hahaha...Selalunyer yg carik psl mstilah aku n yg beralah plk mstilah husband..Tak planning pun bile nak kwen...sumernyer just happened.Family yg arrange sumenyer..Dah masuk risik,tunang 2 bulan j,kami terus kwen...Naseb baik ader kakak2,so sumernyer berjalan ngan lancar..

Sebelum kawen ku pkkan yg indah2 j..asik berangan jd isteri yg solehah n dpt bina rumah tangga yg takder badai lgsg.Kirenyer everything goes smoothly la...Idup mcm permaisuri,sumer ader dpn mata tanpa perlu bersusah payah..ehehehe

sebelum kawen,famili adalah org yg paling penting dlm idup.Mak ayah ku julang tempat yg teratas.kalo boleh nak bg j apa yg dorg nak tp kne ikut kemampuanku la kan..hehehe...

Selepas kahwin
lps kwen pun kitorg selalu gaduh jgk..hahaha...masih aku yg buat hal,husband yg beralah..tp kdg2 aku beralah jgk..hidup suami isteri kalo asik nk menang j,ssh nak bertahan la kan...Kirenyer aku n husband ni pelengkap la...Kalo 2-2 asik nak menang,mana nak aman...betul tak?tp lps kawen ni,aku rskan idupku makin bererti ..Ader matlamat.Tambah2 lg sjk ader anak sdr.Semua yg aku nk buat,akan ku pkkan kesannyer pd anak nnti.Nak berbelanja pun pkkan anak jgk...Myb aku obses ngan anak sdr..maklumlah br jd ibu..ekekekek

Lps kawen baru tau yg idup ni tak selalunyer indah...lgkan lidah pun tergigit,ini plk suami isteri.Badai selalu dtg n perlu bijak hadapinyer.Kene byk2 bersabar..tp aku ni kan manusia biaser,sabar pun ader batasnyer...sbb sabar aku ni limited la,aku tk dpt lg jd isteri solehah..wakakak...Ampun bang...byk2 la bersabar dlm mendidik isteri abg ni ye...ekekeke..

Selepas kawen,famili masih menjadi org2 yg penting dlm hidupku cume bertambah la insan2 yg penting tu..N mak ayah masih lg menjadi org yg teratas...dah jd ibu ni,perasaan syg kt ibuku makin menggunung.kalo mak ayah teratas,husband kt mana ye?hahahaha..

3) Sebelum ada anak
Sebelum kawen,ku selalu bgtau kwn2,lps setaun kwen br nak preggy.Bukanla bermakna ku tk sukekan bdk2 tp nk ms utk idup berdua ngan husband.Tp husband nak anak cpt2.katanyer sbgai penyeri dan pelengkap rumah tangga.Usia perkahwinan jejak 3bulan,ku mula tukar fikiran.Rs tak sabar nak ader anak sdr.Kwn2 yg kawen lebeh kurang sama tarikh ngan aku pun sume dh preggy,aku j belum...

Usia perkahwinan setaun 2 bulan,aku dpt tau yg aku dh prggy.maknenyer Allah dgr doaku yg nak preggy cukup setaun usia perkahwinan..ekekek...Ms preggy,mcm2 aku pk.Aku takut aku takleh jalankan tggungjwb sbg ibu kepada anakku...Bende2 remeh pun boleh menyerabutkan pkranku.Aku takut kalo2 anak bgn mlm la..takut kalo2 anak dmm la...huhuhu..

Sebelum ader anak,asik enjoy j...Maklumla tkder tanggungan lg.Husband dtg wekend,jrg lekat kt umah.berjalan j sana sini..

Selepas ada anak
Selepas kelahiran Nik Ammar faris,keraguanku sumenyer terhapus.Aku dah tak kisah bgn malam untuk susukan anakku.Anak dmm merengek pun aku dh boleh handle.Nk mndikan anak,nk uruskan keperluan anak,sedikit2 aku belajar dr ibuku..alhamdulillah,sumenyer masih under control...hehehe.Akanku belajar utk mnjadi ibu yg terbaik utk anakku...

Dh preggy,aktiviti berjalan k sana sini enjoy ngan husband dah makin berkurang..sumenyer sbb aku dh mkin tak larat n lg 1 sbb,nak cut cost..muahahaha....

4) Sebelum jadi breastfeeding
Aku tekad nak menyusukan baby tp bukan scr xclusive la..nk campur2 ngan formula milk.Tp byk pendedahan kepada bf,aku pun tukar la tekadku itu..nak bg full bf selagi termampu...Byk belajar dari kwn2 n dr forum.Tp masih ragu2,takut tk termampu nak handle ebm..

Selepas jadi breastfeeding
Aku jd seronok menyusukan Ammar...Aku dh stat apply ilmu yg aku dpt ms preggy dlu..Tk ssh pn nak handle ebm.Pam byk2,simpan dalam peti ais,panaskan n feeding my baby..Myb aku rs snng sbb aku spnuhnyer kt rumah lg buat ms skrg ni..Dah stat keje nnti tatau la gane..Hope everything ok..

5) Sebelum ade BLOG sendiri
Aku rajin bc org lain nyer blog.Tiap2 ari bkk blog org..bc j.tk komplen papepun..hehehe..Aku nak wt sdr tp mls nak setup la plk..nak mengarang bagai lg..kekekeke

Selepas ade BLOG sndiri
Lps bc blog ninie,aku trus buat blog sdr..teruja la plk..Mana boleh ninie j yg ader.aku pun nak..hahahaha...Byk info berguna kuperoleh dari mommies yg kukenal dr blogger ni..Tk kenal pun sapae2,tp tau kisah hidup dorg..ekekeke...Aku pun dah makin rajin mengarang...Tiap bender yg aku buat,terus terlintas kt pkran nak creat new post.tp kdg2 niat j yg ader,mengarangnyer idak...hahahah...Dh masuk keje nnti,snng skit la aku nak blogging...hopefully la ye...

Tag ini juga ku berikan kepada:

1)Salmi
2)Bonda Humaira
3)Adeela
4)wan
5)Hanan

Selamat mengetag ye...

No comments: