Sunday, September 19, 2010

Cerita hari Raya

Sebenarnyer aku masih tiada mood utk bekerja tp takpelah, bg yg dh mula memulakan tugas,aku ucapkan selamat bekerja ye. Wpun tahun ni tiada istilah balik kampung dh dlm kamus hidupku, ku masih lg bercuti panjang utk berhari raya. Hari raya k-10 br stat keje tau...ekekeke..

Ada sbb mengapa aku amik cuti lama.Selain dari malas bekerja, aku sbnrnyer mls nak menempuh jln jammed. Kolej tmpt aku keje ni terletak d Kok Lanas, on d way k KL. So haruslah jammed giler tiap kali musim cuti.tak snggup aku weh berjam2 dlm jammed. tkpelah aku korbankan cuti pun.lg bagus...ekekekek..

Sepanjang musim perayaan, aku rajin berblog walking cume mls nak hupdate j. Tatau la nk criter psl pe.rata2 aku bc sumenyer bercerita psl hari ry msg2. Seronok gak bc pengalaman msg2 berhari ry..Aku pun seronok gak ngan raya thn ni wpun terdapat sedikit kekecewaan.. cewaahh..ekekeke

Thn ni pertama kali berpagi ry tanpa husband di sisi. husband terpksa mengikut rombongan istana bersembahyang ry di masjid negeri n terpksa lepak2 bersama kwn2 di istana. Mcm wakil rakyat plk, berhari ry bersama rkyat jelata..huhuhuh..pg2 kul 7am husband dh siap2 k istana. aku lak time tu tk mandi n tk pakai baju ry lg.so bersalam ry dlm keadaan informal j lah..heheheh..pukul 3pm++ husband sampai rumah..berkunjung k rumah sedara mara skit, terus k rumah mertua.

So thn ni aku amik tugas siapkan anak teruna sorg tu.mndikan, pakaikan bj ry n bg makan..seb baik anak mama anak berjurus...tk byk ragam...ok j mandikan pg2 pn.tmbah2 lak sepupu spapat ramai.lg la syok anak teruna tu....heheheh..

time bersalaman ry beramai2, anak teruna plk dh terlelap.mklumlah pukul 630am dh bgn.meragam la dier nak tdo.kul 10am dah masuk buai. so time bersalaman, 2-2 heroku takder d sisi.sadis betul la. Time beratur nak amik duet ry dr kakak2, aku turut beratur bg pihak anak teruna.. hahahah.....

Disebabkan ammar tdo n husband tkder, gmbr ry bersama depa sume tkder....so lg membuatkan aku mls nak update blog n upload gmbr dlm fb..gambr ammar sorg2 ader la tp kabel lak tk bwk.gmbr2 bersama family lain ader la...tgklah lenkali bile ader kelapangan, aku upload la ek..huhuhu..tkder koleksi berbaju ry bersama hubby tuk tahun ni...miss 1 shot...thn ni kami berbaju biru laut ye...

thn ni gk tk berpeluang menziarah kubur. Rindu sbnryer nak jengah kubur arwah adeq. rindu sgt2. dah la setaun skali j berpeluang menziarah. tak jauh pun kubur arwah adeq tu. sekangkang kera aja tp inilah manusia kan... ader j alasan..huhuhu...berdoa dari kejauhan j lah tiap kali rindukan arwah..huhuhuh...Semua ahli keluarga menziarah kubur arwah, kecuali aku yg terpksa menunggu ammar tdo d rumah. Nak angkat tp mama tk kasi. kang ammar mengamuk,aku gk yg tensen.

InsyaAllah, ader ms akan ku cuba usahakan menziarah kubur arwah sblm bulan Syawal berlalu. Kubur arwah sentiasa bersih dan ceria. Abah selalu menziarah kuburnya. Kalau tk kemana2, tiap2 mggu abah g sana. sedekahkan yasin, bacaan Quran, cabut rumput, lapkan belindan. kain buruk mmg sentiasa ader di sisi kubur arwah. Hujan pun abah snggup g jgk..Kasihnya abah pada anak...Sewaktu hayat arwah masih ada, abah tk tnjuk sgt kasihnya sebgai ayah. bukan tk tnjuk pada arwah sorg j, tp pada semua anak2. tp bile arwah dah takder, terbukti abah seorg penyayang. hampir 2 taun, abah tk pnh jemu menziarah kubur arwah adeq. beruntungnyer adeq....andai ibu bapa yg tiada, boleh k anak2 lakukan seperti apa yg ibu dan bapa lakukan ye?boleh k anak2 ziarah kubur ibu bapa semnggu sekali selama bertaun2?mmm...tanak pk...huhuhu ..

Ahhh..mode sedeh la plk....Aku ttp kt cni dululah...nnti terbwk2 smpai ke ptg lak mode ini..huhuhu....

* esok terpksa attend meeting kt Teluk Intan selama 4 ari...Mama abah dah berhari ry k KL, Ammar terpksa tggl kt Tok Wan , nenek sebelah husbnd....Berbelah bahagi betul...antara tugas dan tnggungjwb...huhuhu...

No comments: